Inflyttning

Bra att veta om din nya bostad!
Här får du allmän information om det mesta du behöver veta när du ska flytta in i en lägenhet hos oss.

Du får service i alla lägen
Hos oss får du en personlig service och det är lätt att få kontakt med oss. Kontaktuppgifter.

När får jag flytta in?
Förutsatt att första hyran är betald (se nedan) så har du rätt till tillträde till lägenheten senast den 1:a kl 12.00. Infaller den dag då lägenheten ska tillträdas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, så skjuts tillträdesdagen till nästa vardag.

Nycklar till lägenheten
När du ska flytta in hämtar du som är kontraktsinnehavare nycklarna hos vår Kundservice. Första hyran måste vara betald innan du kan kvittera ut nycklarna till lägenheten. Har du inte själv möjlighet att hämta nycklar så bör den som hämtar i ditt ställe ha med sig en fullmakt och legitimation. Behöver du extra nycklar, utöver de tre som du får vid inflytt, köper du dem av oss. Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att själv kopiera nycklar.

Lägenhetsdörr
Vissa lägenhetsdörrar är en sk. säkerhetsdörr och för att låsa en sådan dörr trycker man först handtaget uppåt och vrider på nyckeln (eller vredet om man är inne i lägenheten).

Hyran
Hyran betalas i förskott. Vi skickar inte ut någon påminnelse på hyror som inte betalas i rätt tid. Läs gärna mera på: Hyresbetalning.

Hemförsäkring
Du och dina ägodelar är inte försäkrade via oss därför bör du teckna en egen försäkring. Se vidare här: Hemförsäkring

Internet
Fibernät finns i alla VIBOs lägenheter och Open Universe är kommunikationsoperatör. Via dem väljer du tjänster för internet från olika leverantörer genom att gå in på openuniverse.se/oppetnat eller ring dem på 0770-82 55 55. Mediaskåpet (det vita skåpet i hallen) är fibernätets ingång till lägenheten. Läs mer här.

TV

För att kunna se de vidaresändningspliktiga TV-kanalerna (Must Carry) SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen samt TV4 så behövs en TV-box som kopplas till fibernätet. Boxen för det öppna nätet beställer du gratis hos Open Universe per telefon 0770-82 55 55 (tonval 1). Vill du kunna se fler kanaler så köper du det via valfri leverantör och kan beställas via openuniverse.se/oppetnat . Mediaskåpet (det vita skåpet i hallen) är fibernätets ingång till lägenheten. Läs mer här.

Sopsortering
Hjälp oss att värna om miljön genom att sortera hushållssoporna. Till din hjälp finns tydliga skyltar i soprummet och här finns mera att läsa: Sopsortering.

Tvättstugan
För att våra tvättstugor ska fungera bra och alla ska vara nöjda så har vi några enkla regler att följa, läs dem här  Tvättstugan

Parkering
På våra områden är parkering tillåten endast på av oss anvisad plats. Läs mera på sidan “Råd och anvisningar”.

Lekplats
Låt lekfulla barn få springa av sig på någon av våra lekplatser. Vårt mål är att våra lekplatser ska fungera som mötesplatser, ha ett stort lekvärde och en bra säkerhetsnivå. Enligt lag är rökning förbjuden på våra lekplatser. Hundar är inte välkomna in på lekplatsen.

Underhåll
Fördelen med att hyra sin bostad är att vi, din hyresvärd, ansvarar för underhåll och reparationer!

Fixa och dona själv?
Hyresgästen får själv göra förändringar i sin bostad men den ska återställas i ursprungligt skick när man flyttar. Installation av t ex disk- eller tvättmaskin ska göras fackmannamässigt. Säkerhetsbalja under diskmaskinen är ett krav. Konsultera gärna oss innan du börjar att fixa och dona.

Onormalt slitage
Om du under din hyrestid orsakar onormalt slitage kan du vid utflytt bli debiterad för skadorna. Sådana skador kan till exempel vara fettfläckar på tapeter, missfärgningar efter duschdraperi eller skador som husdjur orsakat m.m. Försök därför aktivt att förhindra sådant slitage under din hyrestid genom att till exempel ha sänggavel på sängen och inte ha duschdraperiet hängande mot väggen när det är blött.

Elabonnemang
Hyresgästen anmäler själv sin inflyttning till elnätsbolaget Vattenfall, detta då de är nätägare. Se vidare www.vattenfall.se. Vid inflyttning kopplar Vattenfall kostnadsfritt på strömmen när ny hyresgäst anmäler inflyttning, i god tid innan, dock minst 5 dagar innan inflyttning. Ta gärna kontakt med Vattenfall redan vid kontraktsskrivning och anmäl inflytt. Ska påkoppling av strömmen göras under Vattenfalls jourtid så tar de ut en extra avgift.

Ändra adress
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post så beställs det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se). Du som bor i lägenheten ska också vara folkbokförd på lägenheten.

Lägenhetsnummer
Den lägenhet du bor i har 2 olika nummer som är skyltade på dörrkarmen intill lägenhetsdörren.

Det 4-siffriga numret är till för ett Nationellt Lägenhetsregister som bl.a används av Skatteverket, SCB och flera andra myndigheter.
Det 6-siffriga numret hänvisar till bostaden, förrådet, tvättstugebokningar m.m. och är endast tänkt att användas vid kontakter med VIBO.
Båda dessa sifferkombinationer ser du också på hyresavin och hyresavtalet.

Akuta problem?
Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du 0940-101 12. Där svarar SOS Alarm för vår räkning. Exempel på akuta problem är att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det står vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112. Läs mer här.